Inloggen E-adviseur

Beste adviseur, de hypotheekdesk is op dinsdag 21 mei van 12.00 uur tot 15.00 uur gesloten en telefonisch niet bereikbaar.

Dak
Hypotheken 06 jun. 2019 00:00 CEST

NIBC op bezoek bij… DAK

NIBC ging dit keer telefonisch op bezoek bij DAK. De coöperatie DAK staat voor de kracht van collectief ondernemen. Van onafhankelijke intermediairs die voordelen delen zodat ze de stormen van de tijd doorstaan. Dat gold in 1981 toen een paar intermediairs DAK startten. Dat geldt zeker in de dynamiek van nu en dat blijft ook gelden in de jaren die komen. Zo’n 1.500 samenwerkende intermediairs maken DAK.

Ik belde wederom vanuit mijn homeoffice (jep, weer dat bureautje tussen de was) en sprak met ‘vakidioot’ Gerny. Wat vloog de tijd! Gerny sprak met enorm veel trots, enthousiasme en bevlogenheid over ‘zijn kleine dorp’. En de coronacrisis? Die zorgt in het geval van DAK eigenlijk alleen maar voor positieve ontwikkelingen. Hoe zit dat? Lees het nu hier.

Gerny heeft een enorme bak aan ervaring op zijn naam staan, dat is wel duidelijk. Hij begon als hypotheekadviseur om vervolgens een hele nieuwe hypotheekafdeling uit de grond te stampen binnen Aegon. Met name het trainen van adviseurs lag hem dicht bij het hart. Na wat omzwervingen via SNS en de Volksbank kwam hij eindelijk echt thuis bij zijn familie...DAK. “Het is hier net een klein dorp, er gebeurt van alles. Iedereen kent elkaar goed en staat voor elkaar klaar, als een soort hechte warme familie”.

Productiviteit gaat door het DAK
Thuiswerken ging bij DAK al direct soepel “Alles stond al in de cloud, we konden vanaf de eerste thuiswerkdag al vol aan de slag”. En dat is maar goed ook “Het is enorm druk, we zien een groei van ruim +60% ten opzichte van 2019 (januari-mei). Daarnaast is het aantal hypotheekaanvragen tijdens de coronacrisis verdubbeld, sommige weken zelfs drie keer zoveel als normaal.”. Zien sommige bedrijven een daling in productiviteit bij thuiswerken, dat is bij DAK zeker niet het geval “We gaan er met z’n allen 110% voor, niemand heeft hier een 9 tot 5 mentaliteit. De productiviteit is hoger dan ooit en dat maakt mij zo trots!”. Maar een gezellig praatje, dat mist iedereen wel “We zijn druk aan de slag om het kantoor in te richten voor als we straks weer op locatie kunnen werken. We hebben onwijs veel zin om elkaar weer te zien.”. Toch zullen we na de crisis structurele veranderingen zien bij DAK “Er waren wat sceptische geluiden over thuiswerken, maar nu is iedereen overtuigd dat het echt goed werkt, we verzetten bergen! Meer thuiswerken gaan we dan ook gewoon vasthouden.”. Aldus de duidelijk trotse Gerny.

Geen kansen pakken, maar grijpen
Coronacrisis of niet, DAK pakt kansen niet, maar grijpt ze! Zo introduceerde DAK 1,5 week geleden een pilot waarbij hypotheekadviseurs private lease contracten mee kunnen nemen in hun adviesgesprek. “Wij zagen onze autoverzekeringen langzaam afnemen, het bleek te komen door de groei van private lease contracten. Wij zagen dit als een kans! Hoe kunnen we hier slim op inspelen?” If you can’t beat them, join them. “Nu hebben we afspraken met partners, en als het past voor de klant dan kan de adviseur een private lease contract in 1 adem mee adviseren binnen het totale adviesgesprek”. De eerste geluiden zijn alleen maar positief, een gat in de markt waar DAK met beide benen in gesprongen is. Dit introduceren en ook nog eens een succes maken in deze tijden is op z’n zachtst gezegd inspirerend!

Mijnhypotheekdossier
Niet alleen de private lease pilot is een succes. Gerny laat ook weten dat de tool ‘mijnhypotheekdossier’ flink groeit. “Met deze tool kunnen klanten op afstand al veel belangrijke informatie invullen, zo kan een hypotheekadviseur direct over gaan tot advies. Dat is niet alleen heel efficiënt, het reduceert ook het aantal contactmomenten en dat is wat je wilt in deze tijden. Het aantal abonnementen groeit enorm.”. Het is duidelijk dat DAK zich niet zomaar uit het veld laat slaan door de coronacrisis.

We doen het samen
“De collega’s van DAK zetten zich 110% in, maar het is echt heel erg druk, dan merk je wel dat je elkaar nodig hebt”. Geldverstrekkers spelen hierbij een belangrijke rol, zo geeft Gerny te kennen. “Het is zo fijn dat NIBC echt voor ons klaar staat, wij kunnen met jullie altijd overleggen en jullie hebben begrip voor onze situatie.”. NIBC Direct doet het graag samen en daar is DAK heel blij mee. “Servicegericht, praktisch en oplossingsgericht zijn eigenschappen die ik aan NIBC wil toedichten. Zo kan er bij jullie onder andere digitaal ondertekend worden. Dat soort initiatieven zijn precies wat we nodig hebben in deze tijden, mooi om te zien!”.

Storm voor de stilte?
Ik vraag hoe Gerny de toekomst ziet, is dit de storm voor de stilte? “Het blijft koffiedik kijken. Ik denk dat we een afvlakking gaan zien, maar dat we het zeker druk gaan blijven houden. Er blijft een enorme behoefte aan koopwoningen. Met deze rentes blijft kopen slimmer dan huren. Ook verwachten we meer aanpassingen aan woningen.”. Ik grap gekscherend dat mensen zonder buiten nu als eerste in actie gaan komen. “Die analyse hebben we nog niet gemaakt, maar dat zou nog best wel eens kunnen!”.

Ik bedankt Gerny hartelijk voor dit fijne gesprek, want ondanks de gigantische drukte maakt hij met plezier tijd om dit interview te doen. Hopelijk tot live ziens!

Komt u in oog-in-oog met een klantsituatie die afwijkt van de standaard kaders? Of heeft u te maken klanten die door de coronacrisis in een lastige financiële situatie komen en hierdoor bijvoorbeeld betalingsproblemen ervaren? Dan kunt u contact opnemen met uw relatiemanager. Wij staan voor u klaar!

Zoeken naar...

Geen resultaten beschikbaar, verfijn je zoekopdracht