Controleer of je klant in de NIBC-portal toestemming heeft gegeven om de data te delen. Zo ja, dien dan via je eigen adviespakket (via een IA-bericht) een verzoek in voor de actuele leninggegevens van jouw klant.


De voordelen
Sneller werken
Minder fouten
Proactieve service
Hoe werkt het aanvragen?
Je hebt misschien binnenkort een gesprek met jouw klant over zijn hypotheek. Vanuit jouw eigen adviespakket vraag je de actuele leninggegevens op. Na een systeemcontrole of deze klant toestemming heeft gegeven voor het delen van zijn klantgegevens, ontvang jij via een HDN-bericht (IA/IX) alle actuele leninggegevens die automatisch worden verwerkt in jouw adviespakket. Zo kan jij advies op maat geven met de kracht van actuele klantdata.
-
Stap 1: Verzoek indienen
-
Stap 2: Controleren toestemming
NIBC controleert of deze klant toestemming heeft gegeven voor het delen van klantgegevens en of jij als hypotheekadviseur gekoppeld bent aan de klant.
-
Stap 3: Gegevens ophalen
o ja, dan ontvang je (via een IX-bericht) de leninggegevens van deze klant automatisch in je adviespakket.

Goed om te weten
Nog geen toestemming
Als jouw klant geen toestemming heeft gegeven voor het delen van klantgegevens, ontvang je hiervan bericht. Je klant kan de toestemming dan alsnog regelen via ‘mijnNIBC’. Daarna kan je de 3 stappen alsnog doorlopen.
Niet gekoppeld aan het dossier
Ben je als adviseur nog niet gekoppeld aan het bestaande dossier? De klant moet dan eerst een intermediairswijziging doorgeven.
Heb je vragen?
Neem dan contact op met je softwareleverancier. Zij kunnen je verder helpen.
OcktoID
Klanten kunnen zich met de Ockto-app eenvoudig en veilig digitaal identificeren via iDIN en de BasisRegistratie Personen (BRP). Een kopie van het identiteitsbewijs is daarmee niet meer nodig voor identificatie.
NIBC, Accelerate en Ockto hebben een webinar gegeven over het gebruik van OcktoID. Bekijk hier het webinar.
Tips voor actief klantbeheer
-
Meeneemhypotheek aangeven in HDN
Voor een zo soepel mogelijk aanvraagproces, is het belangrijk dat bij ‘RegelingType’ in HDN met code 10 wordt aangegeven dat het om een meeneemhypotheek gaat. Hoe vollediger de aanvraag wordt ingevuld, des te sneller kunnen wij de aanvraag behandelen.
-
Nog eenvoudiger een omzetting aanvragen in E-Adviseur
In E-adviseur is een webformulier beschikbaar om een renteomzetting en een aflosvorm omzetting aan te vragen. Met de eenvoudige en automatisch invoervelden is het voor u efficiënter om een aanvraag in te dienen. Via E-Adviseur is direct inzichtelijk wat de status is en welke benodigde stukken aangeleverd moeten worden.
-
Een E-adviseur account aanvragen
Heeft u nog geen E-adviseur account? Vraag deze dan eenvoudig aan via Stater. Dit is de eerste stap in de richting van actief klantbeheer!
Wij staan voor jou klaar
Heb je een vraag of heb je hulp nodig met een hypotheekaanvraag? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag verder.