)
Inloggen E-adviseur

“Als je nu nog alles handmatig doet, haak je straks af”

Hypotheekadviseur Leen Winter over brondata en zijn digitale werkwijze

Leen Winter

Je hypotheekproces stroomlijnen zonder ook maar één document handmatig aan te leveren? Hypotheekadviseur Leen Winter bewijst dat het kan. Hij werkt volledig digitaal: met een slim CRM-pakket, brondata via Ockto en ChatGPT als digitale collega. Het levert hem tijd, overzicht en nog betere klantrelaties op. Leen deelt zijn visie, tools én tips voor collega-adviseurs die ook willen versnellen.

CRM en brondata: een gouden combinatie


Sneller, slimmer en met meer aandacht voor zijn klanten. Zo wilde Leen zijn digitale proces inrichten toen hij opnieuw voor zichzelf begon. Hij koos voor Accelerate als CRM-pakket en integreerde Ockto voor het ophalen van brondata bij o.a. de Belastingdienst, UWV en DUO. En ja, dit blijkt een gouden combinatie. Leent vertelt: “Dankzij Ockto hoeft een klant niet meer met losse documenten te slepen. De klant logt één keer in met zijn DigID, vervolgens worden alle documenten opgehaald bij de bron. Tien minuten later heb ik als hypotheekadviseur alle informatie binnen. De tijdswinst is enorm! Dat is mooi, toch?”

Snelheid als USP


Leen gaat verder: “Waar je normaal 1,5 tot 2 weken nodig hebt voor het verkrijgen van de juiste informatie voor het adviesgesprek, heb je nu alles meteen binnen. En als je snel kunt schakelen, ben je aantrekkelijk voor bijvoorbeeld starters of geïnteresseerden die snel een bod willen doen. Dat is mooi meegenomen in deze competitieve markt. De automatisering is dus niet alleen een interne efficiëntieslag, het is ook een concurrentievoordeel. Bovendien heeft de klant geen geheimen meer voor je…”


“Waar je normaal 1,5 tot 2 weken nodig hebt voor een hypotheekdossier, kan dat nu in twee dagen rond zijn.”

Leen Winter Hypotheekadviseur

Geen misverstanden en verrassingen achteraf


Een werkgeversverklaring zonder stempel. Een identiteitsbewijs dat net verlopen is. Klanten die hun studieschuld of echtscheiding ‘vergeten’ te melden. Leen kent de voorbeelden uit de praktijk. En juist daarom werkt hij zoveel mogelijk met brondata. “Via Ockto haal je de gegevens direct bij de Belastingdienst, DUO, UWV, MijnOverheid en MijnPensioenoverzicht.nl. Geen fouten, geen misverstanden en geen verrassingen achteraf. Waarom zou je klanten nog lastigvallen met kopieën en losse documenten, als je alle info veilig bij de bron kunt ophalen?”


Geldverstrekkers omarmen steeds vaker brondata


Steeds meer geldverstrekkers accepteren brondata als volwaardig alternatief en nemen daardoor werk uit handen. Leen is enthousiast over de rol van NIBC: “Veel partijen zeggen dat ze met brondata werken, maar NIBC is hier echt al ver mee. Zij halen bijvoorbeeld al negen documenten uit de verschillende bronnen, gewoon met één druk op de knop! Allemaal werk dat vroeger handmatig ging. En goed om te weten: het helpt ook om fraude te voorkomen, zoals de AFM recent heeft aangekaart.”

“Waarom zou je klanten nog lastigvallen met kopieën en losse documenten, als je alle info veilig bij de bron kunt ophalen?

Meer tijd voor relatiebeheer


Efficiënt werken dus, maar wat moet doe je met al die vrije tijd? “Nou, dat valt ook wel mee hoor,” zegt Leen lachend. “Er is altijd genoeg te doen” Wat hij vooral merkt, is dat er meer ruimte is om te investeren in de relatie met de klant. “Je kunt gewoon even écht luisteren. Niet alleen stukken opvragen, maar meedenken. En omdat ik overal kan inloggen, kan ik zelfs tijdens mijn vakantie een klant met spoed helpen. Dat wordt gewaardeerd. Mensen reageren ook positief op de automatisering. Natuurlijk kunnen ‘ouderen’ soms wat hulp gebruiken, maar die krijgen dit vaak vanuit hun omgeving.”


Advies aan collega’s: maak ruimte voor vernieuwing


Volgens Leen is er geen tijd te verliezen: “Over twee jaar is het klaar. Als je dan nog werkt zoals tien jaar geleden, dan val je af.” Zijn advies? “Reserveer een halve dag per week voor vernieuwing en leer de belangrijkste tools kennen. Begin klein, maar begin wél… Ja dat is een mooie afsluiter!”

Zoeken naar...

Geen resultaten beschikbaar, verfijn je zoekopdracht