
NIBC op bezoek bij… Assurantiekantoor Wormgoor
Het is een warme, zonnige dag en de temperatuur in mijn homeoffice loopt op (hallo 28 graden!). Ik bel vandaag met Ruud Brinkers. Ruud staat voor no-nonsense net als zijn kantoor en zijn dorp. “Gewoon goed advies geven, geen rompslomp en geen gedoe.”. Dat klinkt, zeker op deze hete dag, als muziek in de oren.
Even voorstellen
Assurantiekantoor Wormgoor is een fenomeen in de Achterhoek, ook al geeft Ruud zelf aan niet van ‘opscheppen’ te houden “We hebben drie kantoren hier en ja mensen weten ons te vinden dus dat is mooi.”. Ruud is al 11 jaar de trotse eigenaar samen met zijn compagnon. Ooit begon hij, 17 jaar geleden, als stagiair “Ik ben hier eigenlijk gewoon opgegroeid!”. Toen Ruud begon hadden verzekeringen de focus “We hadden 1 persoon voor 3 dagen in de week voor hypotheken, de rest was verzekeringen.”. Dat is in de afgelopen 17 jaar wel veranderd, de focus kwam steeds meer te liggen op particuliere hypotheken. “We zijn nu echte specialisten in hypotheken, maar in verzekeringen zijn we ook goed.”. De klant is bij Assurantiekantoor Wormgoor in 1 keer klaar, zelfs bankzaken kunnen in 1 adem geregeld worden. “We zijn sinds 5 jaar aangesloten bij de Regiobank als een franchiseconstructie, ik dacht eerst straks moeten we geld gaan tellen, maar gelukkig is het allemaal giraal.”.
De coronacrisis, welke impact heeft dat op jullie?
"In het begin hadden we het met name enorm druk met de reisverzekeringen, alles werd natuurlijk gecanceld.”. Ook het werken zelf ging natuurlijk even helemaal anders. “Ons kantoor is gelukkig erg ruim, we hebben medewerkers de keuze gegeven om thuis of op kantoor op veilige afstand te werken. De meningen waren verdeeld, iedereen mocht het dus zelf invullen en dat werkt goed.”. Ruud geeft aan dat het ook bij hen razend druk is, de doorlooptijden lopen op en de klanten lijken zelfs wat paniekerig. “Sinds de coronacrisis hebben klanten echt haast, ze zijn erg gestrest. Alles moet nu nu nu, er is paniek. Dat in combinatie met lange doorlooptijden maakt het soms een snelkookpan.”. Ruud geeft aan dat sommige geldverstrekkers zelfs van de ‘lijst’ zijn gehaald. “Ik kan een doorlooptijd van 21 werkdagen niet verkopen aan de klant, maar ook voor ons is dat geen doen. We zijn dan zo veel tijd kwijt met het geruststellen van de klant. We kiezen bewust voor partijen met korte doorlooptijden, gelukkig staat NIBC Direct wel nog op de lijst, daar gaat het heel goed!”. Er zijn ook positieve ontwikkelingen aan de coronacrisis toe te schrijven. “Een vervolggesprek gaan we, als de klant daar voor open staat, in de toekomst ook met video doen, wel zo efficiënt, we zijn een stuk sneller klaar.”.
Wat kan NIBC doen om jullie te helpen in deze drukke tijden?
“Niet alleen jullie hoor, maar over het algemeen vind ik dat er veel te veel stukken opgeleverd moeten worden, sommige zijn echt overbodig. Daar moeten we gewoon van af!”. Ook vind Ruud de routing soms wat omslachtig. “In deze tijden hebben we gewoon echt haast, dan gaat een complexer dossier eerst naar Stater, dan naar jullie Hypotheekdesk en dan wordt ik soms nog gebeld door jullie of Stater, dat kan denk ik beter. Kortere lijntjes zouden echt helpen.” . Gelukkig zit Ruud in ons NIBC Direct Kennisteam, samen gaan we eens goed bekijken wat de mogelijkheden zijn. Kritische geluiden zijn immers de start van verbetering!
Een blik vooruit
Ik vraag Ruud naar zijn visie, waar gaat het heen met de huizenmarkt? Ruud is daar heel duidelijk in. “De krapte wordt alleen maar meer, er wordt zeker hier omdat we een krimpgemeente zijn, gewoon niet veel gebouwd. Zowel huur als koophuizen zijn gewoon bijna niet te vinden. Dat in combinatie met steeds meer 1 of 2 persoonshuishoudens veroorzaakt alleen maar een toenemende krapte.”. Een helder verhaal, staat als een huis.
Ik bedank Ruud voor het fijne gesprek en ga weer even verder smelten of misschien wel even lekker in de tuin zitten om deze blog te schrijven.