Mijn klant gaat scheiden of uit elkaar
Een zo goed mogelijk advies...
Wij begrijpen dat de relatiebeëindiging van klanten geen prettige situatie is en dat het regelen van de hypotheek hierbij zo min mogelijk zorgen moet opleveren. Om de klant zoveel mogelijk duidelijkheid te geven, hebben wij voor ons beleid ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid (OHA) een stappenplan gedefinieerd. Deze stappen volgen in grote lijnen de NHG toetsnormen voor zowel NHG als niet-NHG hypotheken.
Mijn klant gaat scheiden
Wil je klant de hypotheek overzetten op één naam? Dat kan, mits het inkomenstechnisch haalbaar is om de lening op één naam te zetten. Dan zal hij/zij waarschijnlijk de partner moeten uitkopen. Verdeling van eventuele overwaarde of restschuld hangt af van de afspraken die bij het afsluiten van de hypotheek zijn gemaakt over de eigendoms- en schuldverhouding.
Wilt u een uitkoop partner voorbespreken?
De Hypotheekdesk is dagelijks bereikbaar via 070-342 5000 of hypotheken@nibc.com.
Wanneer een ontslag hoofdelijkheid al in behandeling is kunt u contact opnemen met onze Mid Office (Stater) via 033 - 450 9157 (optie3) of oha@stater.nl
De 3 stappen
Voor deze berekeningen blijft de aflosvorm, looptijd e.d. ongewijzigd.
-
1. Standaard acceptatietoets, indien uitkomst negatief:
-
2. Toetsen op werkelijke lasten, indien uitkomst negatief:
-
3. Beheertoets zoals gehanteerd wordt door NHG (voor NHG en niet-NHG hypotheken)
De onderbouwing
Ter onderbouwing van een verantwoorde, bestendige en betaalbare financiering, zijn bij niet-NHG hypotheken (*1), vanaf de beheertoets ten minste twee documenten vereist:
NIBUD-formulier
Bij het invullen van de vaste lasten dient uitgegaan te worden van werkelijke bedragen, met als minimum de “basis (minimale) bedragen” die NIBUD hanteert. Lagere bedragen zijn uiteraard mogelijk maar dienen te worden onderbouwd met aanvullende documenten.
Het motivatieformulier
Met het motivatieformulier onderbouwen en verklaren u en uw klant de betaalbaarheid (op lange termijn) van de hypotheek en worden eventuele financiële buffers en mutaties beschreven.
Indienen via E-adviseur
Het is mogelijk om via E-adviseur het Ontslag Hoofdelijk Aansprakelijkheid (OHA) in te dienen. Dit kan door in het portaal naar “Klanten" te gaan. Selecteer vervolgens de klant waarvoor je het OHA-verzoek wilt indienen. Heb je nog geen E-adviseur account? Vul dan hier het OHA formulier in.
Als de wens is om (een deel van) de lening te herstructureren door bijvoorbeeld de aflosvorm te wijzigen naar aflossingsvrij of de looptijd te verlengen dan kan dat op basis van de actuele rente. Zie voor de overige voorwaarden de hypotheekgids.
Het kan voorkomen dat na het indienen van een aanvraag OHA en het doorlopen van bovengenoemde stappen de gewenste lening niet past binnen de geldende toets. We zullen dan met een specialistisch team van NIBC kijken of er nog een verantwoorde oplossing (*2) is die het behoud van de woning mogelijk maakt. Hiervoor is het van belang dat sprake is van een bestendige financiële situatie. Ook moet er sprake zijn van een OHA zonder een verhoging van de bestaande hypotheek t.b.v. uitkoop voor de vertrekkende partner.
*1 Voor NHG-leningen volgen wij vooralsnog het NHG-beleid.
*2 De definitieve beoordeling van de leencapaciteit en van de documenten die de aangevoerde bijzondere omstandigheden onderbouwen is geheel voorbehouden aan NIBC.
Een verzoek OHA indienen?
-
1. Log in op E-adviseur
-
2. Volg de stappen
Als je bent ingelogd bij E-adviseur volg je de stappen om het Ontslag Hoofdelijke Aansprakelijkheid in te dienen.
Wij staan voor jou klaar
Heb je een vraag of heb je hulp nodig met een hypotheekaanvraag? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag verder.