Op de inlogpagina van MijnNIBC staat de link 'Wachtwoord vergeten'. Klik daar op en vul vervolgens jouw e-mailadres in. Je kunt dan kiezen of je het wachtwoord via SMS of via e-mail wilt ontvangen.
Hypotheken
-
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Hoe stel ik een nieuw wachtwoord in?
-
Hoe activeer ik mijn MijnNIBC account?
Als je een account wilt aanmaken voor MijnNIBC is het belangrijk dat wij zeker weten dat wij te maken hebben met de juiste persoon. Daarom is het nodig dat je een keer (eenmalig) identificeerd. Dat kan op twee manieren: via iDIN of via een toegangscode. We verifiëren jouw naam, geslacht, geboortedatum en controleren dit met onze administratie.
Nadat wij jouw gegevens hebben gecontroleerd, kun je vervolgens zelf een e-mailadres, wachtwoord en telefoonnummer invullen waarmee je voortaan inlogt in MijnNIBC.
Identificeren met iDIN
iDIN is een nieuwe manier van online identificeren met de hulp van jouw bank.
iDIN lijkt op het gebruik van iDEAL, maar dan zonder betaling. Wij krijgen geen inzicht in jouw financiële gegevens zoals saldo- en betaalgegevens. iDIN gebruiken is gratis.Doorloop de volgende stappen en krijg direct toegang tot MijnNIBC:
- Ga naar mijnhypotheek.nibc.nl
- Klik op 'Account aanmaken'
- Klik op 'Account aanmaken met IDIN'
- Kies de naam van de bank waar je een rekening heeft en klik op 'OK'.
- Vul jouw rekeningnummer en pasnummer in en onderteken op de voor jouw bank bekende manier
- Je ziet nu een overzicht van de gegevens die wij ontvangen
- Klik op 'Verstuur gegevens'
- Vul op het aanmeldscherm van MijnNIBC jouw leningnummer (alleen de eerste 7 cijfers) en jouw persoonlijke gegevens in. Met het door jou ingevulde e-mailadres, mobiele telefoonnummer en wachtwoord log je voortaan in bij MijnNIBC.
- Klik op 'Controleren'. Jouw account wordt aangemaakt.
Je ontvangt een activatiemail. Klik binnen 15 minuten op de link in deze e-mail om het aanvraag te bevestigen. Daarna kun je inloggen op MijnNIBC. Nadat je een account hebt aangemaakt, kun je ook de NIBC Hypotheken app downloaden.
Identificeren met toegangscode
Wil je of kun je geen gebruik maken van iDIN, dat moet je zich identificeren met een toegangscode. De toegangscode kun je eenvoudig (opnieuw) online opvragen op MijnNIBC. Dit kan pas nadat jouw lening is gepasseerd bij de notaris. Nadat je enkele persoonlijke gegevens hebt ingevuld, controleren wij deze gegevens. Binnen 5 werkdagen krijg je een brief met een unieke code thuisgestuurd. Met deze code maak je vervolgens jouw account aan.Doorloop de volgende stappen en krijg direct toegang tot MijnNIBC:
- Ga naar mijnhypotheek.nibc.nl
- Klik op 'Account aanmaken'
- Klik op 'Account aanmaken met toegangscode'
- Vul jouw leningnummer (alleen de eerste 7 cijfers) en toegangscode in.
- Vul jouw persoonlijke gegevens in. Met het door jou ingevulde e-mailadres, mobiele telefoonnummer en wachtwoord log je voortaan in bij MijnNIBC.
- Klik op 'Controleren'. Jouw account wordt aangemaakt.
Je ontvangt een activatiemail. Klik binnen 15 minuten op de link in deze e-mail om jouw aanvraag te bevestigen. Je kunt nu inloggen op MijnNIBC. Nadat je een account hebt aangemaakt, kun je ook de NIBC Hypotheken app downloaden.
-
Hoe kan ik extra aflossen op mijn hypotheek?
Je kunt tot 50.000 euro extra aflossen via de online omgeving. Dat doe je als volgt:
- Log in op MijnNIBC.
- Klik op het tabblad terugbetalen en vervolgens op terugbetalen.
- Klik het leningdeel aan waarop je extra wilt terugbetalen.
- Vul het bedrag in en klik op 'Ga naar overzicht'.
- Je ziet nu het overzicht met het bedrag dat je wilt aflossen, de eventuele vergoedingsrente en de indicatie van de nieuwe maandlasten.
- Als alles klopt klik je op 'Ga naar betalen'.
Wil je meer dan 50.000 euro aflossen?
Dan kun je het bedrag terugbetalen via een bankoverschrijving.
Volg dan onderstaande stappen:- Maak het aflosbedrag over naar het rekeningnummer waar ook jouw maandelijkse rentebetalingen naar overgemaakt worden.
- Vermeld in de omschrijving: 'extra aflossing'.
- Vermeld in de omschrijving jouw leningnummer en (indien van toepassing) het leningdeelnummer.
Wat wordt mijn nieuwe maandbedrag als ik extra heb afgelost op mijn hypotheek?
Na het verwerken van jouw aflossing, ontvang je van ons een nieuw leningoverzicht met daarop jouw nieuwe maandbedrag. Als je vooraf wilt weten wat jouw nieuwe maandbedrag wordt, kun je het uitrekenen op www.berekenhet.nl. Ga naar het tabblad Hypotheek & Wonen.Op welk leningdeel kan ik het beste extra terugbetalen?
NIBC adviseert niet. Neem voor deze vraag contact op met jouw financieel adviseur.Wanneer wordt mijn extra aflossing verwerkt?
Wij verwerken jouw extra aflossing op de eerste werkdag van de eerstkomende maand. Halverwege de maand ontvang je van ons een nieuw leningoverzicht met daarop het nieuwe maandbedrag.Betaal ik een vergoeding bij extra aflossen op mijn hypotheek?
Je mag ieder jaar 15% (20% bij de NIBC Extra Hypotheek) van de hoogte van jouw leningdeel terugbetalen zonder vergoedingsrente. Wil je meer aflossen dan 15% of 20%, dan kun je te maken krijgen met een vergoeding. Dit is meestal alleen het geval als de rente nu lager is dan jouw contractrente.Op jouw NIBC Hypotheek en de NIBC Extra Hypotheek kun je vergoedingsvrij aflossen aan het einde van de rentevastperiode, bij verkoop van de woning, bij overlijden van leningnemer en/of als de huidige rente hoger is dan jouw contractrente.
Bij de NIBC Extra Hypotheek kun je ook nog eens 100% vergoedingsvrij aflossen uit eigen middelen (schenking, erfenis of spaargeld).Beschik je over eigen geld en wil je meer dan 15% of 20% extra aflossen? Vraag dan een berekening van de vergoeding bij vervroegd aflossen op. Dat kan telefonisch via 0800 409 4094 (gratis) of door een WhatsApp te sturen naar: 06 57 220 044.
Je ontvangt binnen 2 werkdagen een berekening van ons. -
Hoe dien ik een declaratie in uit mijn bouwdepot/duurzaamheidsdepot?
U kunt uw declaratie(s) digitaal indienen via de NIBC Hypotheken app.
Dat doet u zo:
- Klik in de app op uw hypotheek en vervolgens op het tabblad 'depot' of 'duurzaamheidsdepot'.
Let op: Heeft u zowel een bouwdepot als een duurzaamheidsdepot, kies dan het juiste depot om uw factuur in te uploaden. - Kies voor 'Declaratie indienen'.
- Vul de gevraagde gegevens in en upload de bon of factuur.
- U ziet een bevestiging als uw declaratie goed is ontvangen.
Het kan ook via de MijnNIBC online omgeving.
- Ga dan naar www.nibc.nl en klik op Inloggen Hypotheken.
- Klik op het tabblad 'depot' of 'duurzaamheidsdepot'.
Let op: Heeft u zowel een bouwdepot als een duurzaamheidsdepot, kies dan het juiste depot om uw factuur in te uploaden. - Kies voor 'Nieuwe declaratie indienen'.
- Vul de gevraagde gegevens in en upload de bon of factuur.
- U ziet een bevestiging als de uw declaratie goed is ontvangen.
Als uw declaratie wordt goedgekeurd maken wij binnen 5 werkdagen het geld over. Keuren wij uw declaratie af? Dan ontvangt u hierover bericht.
Heeft u de NIBC Hypotheken app nog niet? Download de app op de NIBC Hypotheken app pagina.
- Klik in de app op uw hypotheek en vervolgens op het tabblad 'depot' of 'duurzaamheidsdepot'.
-
De bouw is afgerond en ik heb nog geld in het bouwdepot. Wat gebeurt er met dat geld?
Als de bouw of verbouw is afgerond en het bouwdepot is niet leeg, wordt dit bedrag automatisch afgelost op de lening. Daarna sluit het bouwdepot.
-
Hoe werkt de rentevergoeding op mijn bouwdepot?
Als je een bouwdepot bij NIBC aanhoudt, bouw je over het bedrag in het bouwdepot rentevergoeding op. Het rentepercentage is meestal gelijk aan de hypotheekrente die je betaalt voor jouw hypotheek. De rentevergoeding brengen wij maandelijks achteraf in mindering op jouw maandtermijn.
Een voorbeeld:
- 15 april 2023 - passeren van de akte bij de notaris
- 30 mei 2023 - de eerste incasso vindt plaats. Je betaalt rente over april en rente en aflossing over de maand mei
- 28 juni 2023 - de tweede incasso vindt plaats. Je betaalt de rente en aflossing van juni. De opgebouwde rentevergoeding van april en mei wordt in mindering gebracht op jouw maandtermijn
- 27 juli 2023 - de derde incasso vindt plaats. Je betaalt de rente en aflossing van juli. De opgebouwde rentevergoeding van juni wordt in mindering gebracht op jouw maandtermijn.
Je betaalt de rente en aflossing voor jouw hypotheek maandelijks achteraf.
-
Waarom is het restant uit mijn bouwdepot overgemaakt? Ik heb geen declaratieformulier opgestuurd.
Bij hypotheken zonder NHG wordt er geen bouwdepot onder de 7.500 euro aangehouden. Als er sprake is van een hoger bedrag wordt wel een bouwdepot aangehouden. Als het resterende bedrag in het depot onder de 7.500 euro zakt door het indienen van een declaratie wordt het restant automatisch naar je overgemaakt en het depot wordt beëindigd.
Bij hypotheken met NHG wordt er geen bouwdepot onder de 250 euro aangehouden. Als er sprake is van een hoger bedrag wordt wel een bouwdepot aangehouden. Als de verbouwing is afgerond wordt het resterende bedrag in het depot afgeboekt op de hoofdsom en het depot wordt beëindigd.
Blijft er saldo over nadat de Energiebesparende Voorzieningen (EBV) zijn gerealiseerd of is het duurzaamheidsdepot verlopen? Dan wordt het resterende bedrag altijd afgelost op de hoofdsom.
-
Wat gebeurt er met de rente van mijn hypotheeklening als de waarde van de woning stijgt?
Als de lening door waardestijging van jouw woning in een andere tariefklasse valt, dan kun je ons vragen de risicoklasse te verlagen. Voor deze wijziging rekenen wij 200 euro administratiekosten. Je moet hiervoor een door NIBC goedgekeurd(e) taxatierapport/desktoptaxatie aanleveren. In jouw MijnNIBC kun je eenvoudig een nieuw waardedocument uploaden.
Klik hier voor informatie over een door NIBC goedgekeurd taxatierapport.
Bij een lening met NHG is het niet mogelijk om in een andere tariefklasse te vallen. Voor een lening met NHG bestaat maar één tariefklasse.
-
Kan ik mijn woning door iedere willekeurige taxateur laten taxeren?
Nee, je kunt niet elke (willekeurige) taxateur inschakelen. De taxateur moet namelijk voldoen aan de volgende voorwaarden:
De taxateur mag op geen enkele wijze betrokken zijn bij de (ver-)koop en/of de financiering van de woning.
De te taxeren woning ligt in het werkgebied van de taxateur. Voor de provincies Zuid-Holland en Utrecht geldt een werkgebied van maximaal 20 km van het kantoor van de taxateur. Voor alle overige provincies geldt een maximale afstand van 40 km.
De taxateur staat ingeschreven in het register van één van de volgende drie stichtingen:
Stichting VastgoedCert, kamer wonen Stichting Certificering VBO Makelaars (SCVM) Stichting Register Taxateurs Onroerende Zaken (SRTOZ)
Wat doet een taxateur?
Een taxateur stelt de waarde van een woning vast. Voor de taxatie kijkt hij of zij naar het type huis, de grootte, de staat van onderhoud, de ligging, de prijs van vergelijkbare woningen etc.Het taxatierapport
Houdt rekening mee dat bij de aanvraag van een hypotheek het taxatierapport voldoet aan de volgende voorwaarden:- Op het moment van de hypotheekaanvraag mag het taxatierapport niet ouder zijn dan zes maanden.
- Het taxatierapport moet gevalideerd zijn door het NWWI, TVI, iValidatie of de Taxateurs Unie.
-
Hoe meld ik een overlijden?
Het overlijden van een dierbare is een emotionele gebeurtenis. Wij helpen je graag bij het afhandelen van het overlijden voor de hypotheek die de overledene bij ons heeft lopen. Voor de afhandeling is het belangrijk dat je het overlijden bij ons meldt.
Klik op één van onderstaande opties:
Optie 1: Je bent de overblijvende partner en je wilt de lening alleen op jouw naam zetten.
Optie 2: Een andere erfgenaam wil de hypotheeklening overnemen.Bij de afhandeling van een NIBC Hypotheek neemt de beoordeling van de documenten ongeveer 10 werkdagen in beslag. Je ontvangt van ons een bevestiging in de online MijnNIBC omgeving zodra wij de melding verwerkt hebben.
Neem contact met ons op
Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag 09:00 tot 17.00 uur. Heb je een klacht? Klik dan hier voor onze klachtenprocedure.
Bel gratis 0800 409 409 4
WhatsApp +316 57 220 044
Contactformulier
Neem contact met ons op via het contactformulier

